Ana içeriğe atla

GÜNEŞ DİL TEORİSİ-NİHAT SAMİ BANARLI


GÜNEŞ DİL TEORİSİ

Güneş Dil teorisi 1936-1938 yıllarında Türk Dil Kurumu’nun en sevgili inanışıydı.Türk dil kurumu belleten’lerinde güneş dil teorisinin büyük dahi Atatürk tarafından Türk dili çalışmaları için gösterilen en ışıklı yol olduğu yine tam yarış halinde,en parlak cümlelerle ifade edilmiştir.
Güneş-Dil Teorisi  bütün eski dillerin güneş karşısındaki duygu,düşünce ve heyecanlarından doğduğunu düşünür,Türk dilinde güneşle ilgili kelimelerin çokluğuna ve eskiliğine dikkat eder:Türkçe’nin en eski bir dil olduğu kanaatini ispata çalışır.
   Türkçe’nin,bir kaynak dil olarak başka dillere tarihin en eski asırlarından beni çok sayıda kelime vermiş bir dil olması ihtimalini dikkate alır. Bu kelimeleri araştırır. Bulabildiği nispette bir dil ferahlığına, bir gönül huzuruna ulaşır. Evvelce, başka dillere bizim verdiğimiz bu kelimeleri, yine o dillerden alarak kullanmamızda bir mahzur olmayacağı kanaatine varır. 


            Böylece Türkçe'ye başka dillerden gelmiş ve Türkçeleşmiş bütün kelimeleri, Türkçe sayarak, öz Türkçecilikten doğan büyük dil keşmekeşini, hem de milli ruhu incitmeden önlemeye çalışır. 


            Atatürk’ün bu teoriye büyük bir hevesle sarılması ve Türk Dil Kurumu'nu bütün imkanlarıyla bu teori üzerinde faaliyete sevk etmesi, elbette sebepsiz değildir. O tarihlerde Türkiye’de atmosferik manzara alan, böyle, ısrarla, geniş ve devamlı bir çalışmanın, o büyük dahinin bir fantazisi olduğunu düşünmek, Atatürk’ü asla anlamış olmamaktır. Kaldıki, Atatürk, bunu emretmiş, bunu istemiş, bu hususta bizzat böyle bir dil anlayışın tahakkuku yolunda gözlerini Türkçe'yi bir çıkmazdan kurtarmış olmanın saadeti içinde kapamıştır. Atatürk’ün Türk dil kurumuna bıraktığı servetini de  bu maksatla bıraktığı meydandadır. Böyle olunca Atatürk’ün vefatından sonra bıçakla kesilir gibi güneş dil teorisinden yani onunla varılmak istenen en doğru yoldan vazgeçip bu teoriyi ve o faaliyeti bir anda terk etmek asla vicdanlı ve izanlı bir hareket olmamıştır.

Kaynakça: Türkçe'nin Sırları/45. Baskı Sf:306-307 Banarlı, Nihat Sami

 Keywords: #egitim #education #egitimdeteknoloji #diksiyonegitimi #egt #desing #blog #egitim #teknoloji










Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KAVRAM KARİKATÜRLERİ

KAVRAM KARİKATÜRLERİ a.       Kavram Karikatürü nedir? “Kavram karikatürü” terimi, spesifik bir bilimsel kavramla ilgili görüşlerin karikatür biçiminde sunulması anlamına gelir. Kavram karikatürleri, her bir karikatür karakterinin günlük yaşamdaki bir olaya ilişkin farklı bakış açılarını savunduğu ilgi çekici ve şaşırtıcı karikatür biçimindeki çizimlerdir (Keogh & Naylor, 1999a; Martinez, 2004). b.      Kavram Karikatürü ile Normal Karikatür Arasındaki Farklar Kavram karikatürleri yapısal açıdan bilinen karikatürlerden farklı bir formatta olup içerisinde mizahi ve abartılı unsurları barındırmamasına karşın olay ve karakterlerin çizgiler ile anlatılıyor olması onlara karikatür özelliği yüklemektedir. Genellikle üç ya da daha fazla karakterin günlük bir olay hakkında karşılıklı soruları ya da fikirleri konuşma balonları biçiminde sunulmaktadır. Karikatürlere konu olan günlük olaylar fizik konularının uyarlamaları biçimindedir. Karakterlerin fikirleri eşit statüde ortaya konm

PSİKOMOTOR ALAN BASAMAKLARI

PSİKOMOTOR ALAN BASAMAKLARI PREZİ SUNUM PROGRAMI Algılama: Hedef: Prezi sunum programını tanıyabilme, diğer haritalardan ayırt edebilme. Davranış : Prezi sunum programını tanır, diğer sunum programlarından ayırt eder. Kurulma Hedef : Prezi sunum programını kullanmaya hazır halde olabilme Davranış : Prezi sunum programını kullanmaya hazır halde olur. Kılavuzlama Hedef: Prezi sunum programını eğitim eşliğinde kullanabilme Davranış: Prezi sunum programını eğitim eşliğinde kullanır. Beceriye Dönüştürme Hedef: Prezi sunum programını tek başına uygun nitelikte kullanabilme Davranış: Prezi sunum programını tek başına uygun nitelikte kullanır. Duruma Uydurma Hedef: Prezi sunum programını Powerpoint programı eşliğinde kullanabilme Davranış: Prezi sunum programını Powerpoint programı eşliğinde kullanır. Yaratma Hedef :  Yeni bir sunum program geliştirme Davranış: Yeni bir sunum programı geliştirir.  Keywords: #egitim #education #egitimdeteknolo

NOMİNAL GRUP TEKNİĞİ NEDİR?

NOMİNAL GRUP TEKNİĞİ NEDİR? Nominal grup tekniği; problem çözme tekniklerinden birisidir. İnsan görüşlerine ve yargıya dayalı  olarak problemin çözümü elde edilmektedir. Subjektif yaklaşımdır, kalitatif bir metottur. Üretim planlamada taleplerin tahminlerinin yapılmasında kullanılan sübjektif yöntemlerden biridir. Beyin fırtınası yada bir başka şekilde üretilen çok sayıda görüşü eşit katılımı sağlayarak önem sırasına göre sıralamaya nominal grup tekniği denir. Bu teknikte grup üyeleri arasında etkileşim oranı oldukça düşüktür. Bir grubun hızlı olarak karar birliğine varması için kullanılan hem düşünce oluşturma, hem de konsensus geliştirme yöntemidir. Düşünce oluşturma aşaması sessiz beyin fırtınası biçiminde gerçekleşir. Bu tekniğe nominal denmesinin nedeni, grup üyeleri arasında etkileşimin çok az olmasıdır. Bir  takım, herhangi bir konu hakkında karar vermediğinde bu teknik kullanılır. “Nominal Grup Tekniği”nin en önemli özelliği, katılanlar arasında tartışmalara ve ger