Ana içeriğe atla

EĞİTİMCİNİN ETKİLİ KONUŞMASININ ÖNEMİ


 


İçindekiler

EĞİTİMCİNİN ETKİLİ KONUŞMASI İÇİN YAPILACAKLAR. 3
DİKSİYON NEDİR ..... 3
DİKSİYONUN ÖNEMİ 3
Ø     LANGLOİS VE ZALES 1980’DEN BERİ YÜRÜTÜLEN ARAŞTIRMALAR ÜZERİNE YAPTIKLARI ANALİZLERİ ESAS ALARAK BİR ETKİLİ ÖĞRETMEN PROFİLİ GELİŞTİRDİLER: 3
Ø     CRUİCKSHANK’IN ‘ETKİLİ ÖĞRETMENİN SAHİP OLDUĞU 7 MESLEKİ BECERİLER’ ARAŞTIRMASINDA ŞÖYLE BAHSETMİŞTİR: 4
Ø     ARTEA YA GÖRE ETKİLİ ÖĞRETMEN: 4
AMERİKAN OKUL YÖNETİCİLERİ TOPLULUĞU.. 4
1-Yönetim ve öğretim teknikleri 4
JENSEN VE KILEY. 4
EĞİTİMCİNİN ETKİLİ KONUŞMASI ÜZERİNE YAPILACAKLAR. 5
SÜREÇ TANIMLAMA FORMU.. 6
SÜRECİN AÇIKLAMASI (EK-1) 7
MEMNUNİYET ANKETİ 8
ANKET SONUÇLARI 9
SONUÇ. 10
KAYNAKÇA. 10
 GİRİŞ

EĞİTİMCİNİN ETKİLİ KONUŞMASI İÇİN YAPILACAKLAR

DİKSİYON NEDİR ?

Duygu ve düşüncelerimizi anlaşılır bir şekilde ifade etmek aynı zamanda jest, mimik ve tonlamaları doğru yerde kullanabilmesi yani kısaca, güzel konuşama sanatına diksiyon denir.

DİKSİYONUN ÖNEMİ

BAZI ARAŞTIRMACILARA GÖRE ‘EĞİTİMCİNİN ETKİLİ KONUŞMASININ (DİKSİYONUNUN) ÖNEMİ’;

Ø  LANGLOİS VE ZALES 1980’DEN BERİ YÜRÜTÜLEN ARAŞTIRMALAR ÜZERİNE YAPTIKLARI ANALİZLERİ ESAS ALARAK BİR ETKİLİ ÖĞRETMEN PROFİLİ GELİŞTİRDİLER:

·     Dersleri mümkün olduğunca az kesintiyle anlatırlar.
·     Dikkat dağıtıcı unsurları ortadan kaldırmaya çalışırlar.
·     Konu dışı sözlerden kaçınırlar.
·     Açık, somut bir dil ve öğrencilerin seviyesine uygun kelimeler kullanırlar, göz iletişimi kurarlar ve destekleyici tepkilerde bulunurlar.
·     Öğrencilerin kendilerinden istenileni aldıklarından emin olmak için direkt sorular sorarlar.
·     Öğrencilerin sadece başarılarını değil, içinde bulundukları süreci de vurgulayarak överler.

Ø  CRUİCKSHANK’IN ‘ETKİLİ ÖĞRETMENİN SAHİP OLDUĞU 7 MESLEKİ BECERİLER’ ARAŞTIRMASINDA ŞÖYLE BAHSETMİŞTİR:

·     Öğretmen konuşma yeteneğini geliştirmeli
·     Konuşma hızı, ses tonu ve beden diline dikkat etmeli
·     Yıl boyunca tüm dersleri aynı biçimde, aynı etkinliklerle ve monoton bir ses tonuyla anlatmak öğrenmeyi olumsuz yönde etkiler.
·     Öğrencilere gülümseme, göz iletişimi kurma, yakın durma ve yerinde kullanıldığında kahkaha bile destek ve ilgiyi ifade eden pekiştireçler olabilir.

Ø  ARTEA YA GÖRE ETKİLİ ÖĞRETMEN:

·        Neyi niçin öğrettiğini bilir, isteklerini öğrencilere açıkça belirtir.
·        Nasıl soru soracağını, öğrenciyi nasıl motive edeceğini bilir.
·        Açık ve tutarlı bir iletişim ve yönetim becerisine sahiptir.
·        Öğrencilerin kendisi hakkındaki değerlendirmelerini dikkate alır.
·        Ders anlatırken metne mutlak anlamda bağlı kalmaksızın konuşur.

AMERİKAN OKUL YÖNETİCİLERİ TOPLULUĞU

1-Yönetim ve öğretim teknikleri

a-Problemler yaygınlık kazanmadan çözerler
1.     Problemler yaygınlık kazanmadan çözerler
2.     Sistematik ve çeşitli öğretim teknikleri kullanırlar
3.     Alanlarında bilgilidirler ve öğrencilerin ihtiyaçlarını dikkate alırlar
4.     Oldukça esnek, istekli ve imajinatiftirler
5.     Kendi yeteneklerine güvenirler ve öğrencileri için yüksek başarı beklentisi geliştirirler
6.     Demokratiktirler ve öğrencilere sıcak, şefkatli ve ilgili davranırlar
7.     Öğrencilerle sadece sınıf içinde değil sınıf dışında da iletişim halindedirler. 
Araştırmanın sonuçlarının bir kısmı bu şekildedir.

JENSEN VE KILEY

1.       Etkili öğretmenler hem ne öğreteceklerini hem de nasıl öğreteceklerini çok iyi bilirler.
2.       Etkili öğretmenler çok geniş bir öğretim becerisine ve bunları uygun zamanlarda kullanabilme yeteneğine sahiptirler.
3.       Etkili öğretmenler öğrenmeyi kolaylaştıran bir tutum sergilerler. Sıcak ve olumlu bir iklim bu öğretmenlerin sınıflarında hemen göze çarpar.

EĞİTİMCİNİN ETKİLİ KONUŞMASI ÜZERİNE YAPILACAKLAR

İletişim, insan ilişkilerinde olduğu gibi öğretmen-öğrenci için de çok önemli bir yere sahiptir. Belki hepimiz iletişim kurabiliyoruz fakat bir kısmımız hala iyi iletişim kurmakta güçlük çekiyor.
Bazen hitap ettiğimiz kitleye göre şekil almamız gerekir. Ben Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği okuyan bir öğrenciyim. İlkokul, ortaöğretim belki de lisans öğrencileriyle muhatap olacağım.  Kendimi ifade edemedikçe, bilgilerimi karşı tarafa aktaramadığım, anlaşılamadığım sürece bilgilerimin sadece benim için bir anlamı kalır.
Bölgeden bölgeye değişen sınıf mevcutları, ülkemizdeki başlıca sorunlardan biridir. Küçük kasabalarda maksimim 20 kişilik sınıflar varken, büyük şehirlerdeki 50+ kişilik sınıflarda öğrenciyi gözlemlemek bir yana dersi anlatabilmek bile büyük başarı. Bana göre kalabalık sınıflarda yapılabilecek en mantıklı şey öğrencileri teste tabii tutmak, yani ders ay başında ve ay sonunda yapılacak anketler. ‘Memnuniyet Anketi’ buna örnek olabilir. Bu sayede öğretmen onlarla daha rahat iletişim kurabilir. Öğrenciler, düşüncelerinin önemsendiğini ve bu doğrultuda dikkate alındığını fark edince derse olan ilgileri artmaya başlayabilir.

SES TONU

Sizlerde bilirsiniz ki tekdüze bir ses tonuyla 40 dakika boyunca ders anlatan bir öğretmen karşısında öğrencilerin bir kısmı ya esner ya da uyuklar.  Bir eğitimcinin karşısında görmek istediği öğrenci tablosu elbette bu değildir ve gerçekten sinir bozucu bir durumdur.
Burada yapılması gereken, öğretmenin ses tonunu birden yükseltmesi,
- ‘EVET, ARKADAŞLAR!’, diyerek bu şekilde öğrencileri bir an kendine getirebilir.


BEDEN DİLİ

İnsanlar konuşmadıkları zaman anlaşılmadıklarını düşünür. Bizi ele veren bir beden dilimiz vardır. Aslında bir eğitimci içinde bu böyledir. Öğrenci dikkatli bir gözlemcidir.  Yüzde en dikkat çekici yer gözlerdir. İki insan arasında iletişim göz göze gelmeyle başlar. Sınıfta da öğretmen ve öğrencilerin arasındaki iletişim göz teması ile kurulmaktadır. Bu durum, öğrencilerin ilgisinin çekilmesi ve ders boyunca ilginin canlı tutulması açısından yararlı olacaktır. 

JEST VE MİMİK

Etkili konuşma sadece sesle olacak bir şey değildir, göz teması ve görsel etkileşim de önemlidir. 
Öğrenci öğretmenini sadece dinlemez aynı zamanda gözlemler, bu durumda öğretmenin jest ve mimiklerini aktif olarak kullanabilmesi gerekir.
Öğrenilmelidir ki jest ve mimik kullanımı abartılmamalı, göz yormamalıdır. Mesela öğrencilere ders anlatırken elinize bir kalem alıp kalemle oynarsanız dinleyenlerin dikkatini dağıtmış aynı zamanda kendinize güvenmediğinizi karşı tarafa aksettirmiş olursunuz. Bu durum iyi bir konuşmacının dikkat etmesi gereken bir husustur.

SÜRECİN AÇIKLAMASI (EK-1)










‘Eğitimcinin etkili konuşmasının öğrenci üzerindeki etkileri’ yle ilgili 9 soruluk bir anket hazırladım. 157 kişinin doldurmuş olduğu bu anketten çıkan sonuçlar şöyledir:

Verilerden çıkan sonuçlara göre eğitimcinin etkili konuşması şu şekilde olmalıdır;

1. Öğretmen gerektiğinde yüksek sesle ders anlatmalıdır.

2. ‘Konsantre sorunu yaşıyor musunuz?’ sorusuna verilen yanıtlar her ne kadar (118 kişi) %75.2 lik dilim ‘Bazen’ i işaretlemiş olsa da ‘Her zaman’ ı işaretleyen (36 kişi) %22.9’luk kısım göz ardı edilemez bir sonuçtur. Bu konu da ‘Derste Dikkat Dağınıklığı’ ile ilgili araştırmalar yapılmalıdır.

3. Proje konusuyla bütün olarak ilgili olan ‘Öğretmenin konuşma biçiminin derse odaklanmanızda etkisi var mı?’ sorusunda elde edilen verilere göre doğrudan ilgisi olduğunu göstermektedir.

4. Öğretmenin üslubu, bilhassa öğrencinin sorunlarıyla ilgilenirken yapıcı olması öğrencilerle olan iletişiminde önemli bir unsur olduğu anket sonucunda da belli olmuştur.

5. Anketten çıkan sonuçlar eğitimcinin jest ve mimiklerini doğru bir şekilde kullanabilmesi yönündedir.

6. Güven öğretmen ve öğrenci arasındaki önemli bağlardan biridir. Sonuçlarda zaten bu yönde çıkmıştır.

7. Çıkan verilere göre öğrencilerin büyük bir çoğunluğu (%68.8-108 kişi) ‘Hiçbir zaman’ yanıtını verirken (%33.8-53 kişi) ‘Bazen’ yanıtını vermiş, yüzdelik dilimi az bile olsa ‘Bazen’ diyen kitlenin karşısında görmek istediği öğretmen tekdüze bir ses tonuyla ders anlatması yönünde olabiliyormuş.

8. Motivasyon insanlara her zaman iyi gelir. İsteğin artmasıyla doğru orantılı olarak verimlilik ve başarı da artar.

KAYNAKÇA

´  Arthea, J. S. (2000). In the Classroom: Introduction to Education.
´  Cruickshank, D. L., Bainer, D. L. & Metcalf, K. K (1995). The Act of Teaching. New York: McGraw-Hill İnc.
´  https://www.google.com.tr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjXkMu5wtzJAhVBBSwKHfisBCEQFggcMAA&url=http%3A%2F%2Fefdergi.yyu.edu.tr%2Fmakaleler%2Fcilt_i%2Fmustafa_tatar.doc&usg=AFQjCNG067Y5KBY5dwN8c4YlWVE57iyjhw&sig2=H0BvJvsV1FQiaPW7U1D5cg&bvm=bv.109910813,d.bGg
´  Jensen, R. A. & Kıley, T.J. (2000). Teaching, Leading and Learning: Becoming Caring Professionals. Boston: Houghton Mifflin Company.
´  Langlois, D. E. & Zales, C. R. (1992). Anatomy of a Top Teacher. Education Digest, Vol. 57, Issue, 5. www.globalvgw10.gobal.epnet.com.
´  Mirror, 2002, 117
 Keywords: #egitim #education #egitimdeteknoloji #diksiyonegitimi #egt #desing #blog #egitim #teknoloji






Yorumlar

  1. Merhabalar Seda Hanım,

    Etkili bir iletişim kurmanın yollarından birinin de doğru kelime seçimi olduğunu düşünüyorum. Karşımızdaki kişiyle iletişim kurarken kelimelerimizi ne kadar özenle seçersek kurduğumuz iletişim de o oranda başarılı olur. Hem günlük hayatta hem de çalışma hayatında etkili iletişim kurmak ilişkilerimizin ve işlerimizin yolunda gitmesine yardımcı olur. Bu nedenle kelimelerimizi doğru seçmeliyiz ve iletişim kurduğumuz insanları itmemeliyiz. Bazen şu kelimeleri kullanmak iletişimin gidişatını büyük oranda etkiliyor; aynen, şey, yani gibi. Örnekleri çoğaltmak mümkün. İzninizle ben de etkili iletişim kurmanın önünde engel oluşturabilecek kelimelerden oluşan yazımı okumanız için sizinle paylaşmayı isterim: http://www.ebrubektasoglu.com/yazi/kullanmamaniz-gereken-6-kelime/

    güzel okumalar dilerim,
    sağlıkla kalın.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

KAVRAM KARİKATÜRLERİ

KAVRAM KARİKATÜRLERİ a.       Kavram Karikatürü nedir? “Kavram karikatürü” terimi, spesifik bir bilimsel kavramla ilgili görüşlerin karikatür biçiminde sunulması anlamına gelir. Kavram karikatürleri, her bir karikatür karakterinin günlük yaşamdaki bir olaya ilişkin farklı bakış açılarını savunduğu ilgi çekici ve şaşırtıcı karikatür biçimindeki çizimlerdir (Keogh & Naylor, 1999a; Martinez, 2004). b.      Kavram Karikatürü ile Normal Karikatür Arasındaki Farklar Kavram karikatürleri yapısal açıdan bilinen karikatürlerden farklı bir formatta olup içerisinde mizahi ve abartılı unsurları barındırmamasına karşın olay ve karakterlerin çizgiler ile anlatılıyor olması onlara karikatür özelliği yüklemektedir. Genellikle üç ya da daha fazla karakterin günlük bir olay hakkında karşılıklı soruları ya da fikirleri konuşma balonları biçiminde sunulmaktadır. Karikatürlere konu olan günlük olaylar fizik konularının uyarlamaları biçimindedir. Karakterlerin fikirleri eşit statüde ortaya konm

PSİKOMOTOR ALAN BASAMAKLARI

PSİKOMOTOR ALAN BASAMAKLARI PREZİ SUNUM PROGRAMI Algılama: Hedef: Prezi sunum programını tanıyabilme, diğer haritalardan ayırt edebilme. Davranış : Prezi sunum programını tanır, diğer sunum programlarından ayırt eder. Kurulma Hedef : Prezi sunum programını kullanmaya hazır halde olabilme Davranış : Prezi sunum programını kullanmaya hazır halde olur. Kılavuzlama Hedef: Prezi sunum programını eğitim eşliğinde kullanabilme Davranış: Prezi sunum programını eğitim eşliğinde kullanır. Beceriye Dönüştürme Hedef: Prezi sunum programını tek başına uygun nitelikte kullanabilme Davranış: Prezi sunum programını tek başına uygun nitelikte kullanır. Duruma Uydurma Hedef: Prezi sunum programını Powerpoint programı eşliğinde kullanabilme Davranış: Prezi sunum programını Powerpoint programı eşliğinde kullanır. Yaratma Hedef :  Yeni bir sunum program geliştirme Davranış: Yeni bir sunum programı geliştirir.  Keywords: #egitim #education #egitimdeteknolo

NOMİNAL GRUP TEKNİĞİ NEDİR?

NOMİNAL GRUP TEKNİĞİ NEDİR? Nominal grup tekniği; problem çözme tekniklerinden birisidir. İnsan görüşlerine ve yargıya dayalı  olarak problemin çözümü elde edilmektedir. Subjektif yaklaşımdır, kalitatif bir metottur. Üretim planlamada taleplerin tahminlerinin yapılmasında kullanılan sübjektif yöntemlerden biridir. Beyin fırtınası yada bir başka şekilde üretilen çok sayıda görüşü eşit katılımı sağlayarak önem sırasına göre sıralamaya nominal grup tekniği denir. Bu teknikte grup üyeleri arasında etkileşim oranı oldukça düşüktür. Bir grubun hızlı olarak karar birliğine varması için kullanılan hem düşünce oluşturma, hem de konsensus geliştirme yöntemidir. Düşünce oluşturma aşaması sessiz beyin fırtınası biçiminde gerçekleşir. Bu tekniğe nominal denmesinin nedeni, grup üyeleri arasında etkileşimin çok az olmasıdır. Bir  takım, herhangi bir konu hakkında karar vermediğinde bu teknik kullanılır. “Nominal Grup Tekniği”nin en önemli özelliği, katılanlar arasında tartışmalara ve ger