ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK NEDİR?
Artırılmış gerçeklik teknolojisi, çeşitli
uygulamalar aracılığıyla insanların gerçek dünya ortamı üzerine yerleştirilen
sanal nesneler ile etkileşime geçtikleri ortamlardır. Milgram ve Kishino’nun
(1994) yapmış olduğu sınıflandırmaya göre gerçek dünya ortamına dâhil edilen
sanal nesneler ile elde edilen gerçeklik durumudur.
Bir başka ifadeyle artırılmış gerçeklik,
gerçek dünyanın etkilenmesine neden olmadan, kullanıcıların gerçek dünya ile
etkileşim halindeyken sanal nesnelerle de etkileşime girdiği bir sanal gerçeklik
uygulamasıdır
Artırılmış gerçekliğin eğitimde
kullanılması üzerine yapılan çalışmalar bu teknolojinin sadece öğrenme
üzerindeki etkisini incelemeyip öğrenmeyi destekleyen diğer unsurlara etkisini
de incelemiştir. Örneğin; Di Serio, Ibáñez ve Kloos’un (2013) İspanya’da
ortaokul düzeyindeki öğrencilerle yaptığı artırılmış gerçekliğin öğrencilerin
motivasyonuna etkisine yönelik çalışmada, öğrencilerin derse karşı dikkat,
ilgi, güven ve memnuniyetlerinin arttığı sonucuna ulaşılmıştır.
Artırılmış gerçeklik teknolojisinin sınıf
ortamında kullanılabilirliği üzerine çalışma yapan Cuendet, Bonnard, Do-Lenh ve
Dillenbourg (2013) artırılmış gerçeklik çalışmalarının sadece laboratuvar
ortamında değil, sınıf ortamında yapılacak düzenlemelerle de gerçekleştirilebileceğini
göstermeye çalışmıştır. Çalışma kapsamında İsviçre’de meslek eğitimi veren lise
düzeyindeki bir okulun sınıflarında düzenlemeler yaparak artırılmış gerçeklik
uygulamalarının sınıf ortamında kullanılabilirliğini test etmişlerdir. Yapılan
çalışma artırılmış gerçeklik teknolojisinin diğer derslerin işlenişini
engellemeden sınıfta kullanılabileceğini göstermiştir.
Çetinkaya ve Akçay(2013)
gerçekleştirdikleri "Eğitim ortamlarında artırılmış gerçeklik
uygulamaları" adlı çalışmada artırılmış gerçeklik kavramını, eğitimde
kullanımını ve uygulama örneklerini ele almışlardır. Eğitimde artırılmış
gerçeklik uygulamaları üzerine ülkemizde yapılan deneysel çalışmalara örnek
olarak ise Abdüsselam ve Karal’ın (2012) yapmış oldukları “Fizik öğreniminde
artırılmış gerçeklik ortamlarının öğrencilerin akademik başarısı üzerine
etkisi: 11. Sınıf Manyetizma konusu örneği” isimli çalışma ele alınabilir.
Deney ve kontrol gruplu olarak yapılan bu çalışmada, deney grubunda artırılmış
gerçeklik etkinlikleri gerçekleştirilirken, kontrol gruplarında ise sınıf ve
laboratuvar ortamlarında MEB müfredatına uygun çalışmalar yürütülmüştür.
Çalışma sonucunda deney grubunun başarı düzeyinin artmış olduğu gözlenmiştir.
Erbaş ve Demirer’in (2014) “Eğitimde
Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları: Google Glass Örneği” isimli çalışma
verilebilir.
Yorumlar
Yorum Gönder