KAVRAM HARİTASI NEDİR?
Kavram haritası bilgilerin görsel
olarak aktarılmasını sağlayan bir tekniktir.
Bir konu ile ilgili kavramları ve
kavramlar arası ilişkileri grafiksel olarak gösteren kavram haritaları,
öğrencilerin kavramları nasıl algıladığını ve sentezlediğini anlamada, ön
kavramlarını ve alternatif kavramlarını belirlemede ayrıca kavramsal
anlamalarını değerlendirmede kullanılan iki boyutlu bir
şemadır.
Kavram haritasının fikir üretme, değerlendirme, fikirleri
düzenleme gibi birçok kullanım alanı vardır. Bugün eğitsel çalışmalarda kullanılmak
üzere birçok bilgisayar yazılımı da bulunmaktadır. Bir tür bilginin sunum
şeklidir. Çizgilerle kavramlar arası ilişkileri gösteren, kavramları hiyerarşiye
sokan bir sistemdir.
Hazırlamış olduğum kavram haritası:
KAVRAM HARİTALARININ KULLANIM AMAÇLAR
1. Yaratıcılık
aracı : Aynen
beyin fırtınasında olduğu gibi, öğrenci kavramları seçmede, bağlantı
kelimelerini bulmada tamamen özgürdür. Bu arada yeni kavram ve ilişkilerin
keşfi kolaylaşır.
2. Büyük metinleri
tasarlama aracı: Özellikle bilgisayar yazılımları sayesinde karmaşık bir konu
haritalandırılır.
3. İletişim
aracı: Öğrenci kendi kavramlarını diğer arkadaşlarıyla
paylaşır. Kavram haritası tüm bir grubun görüşlerini de taşıyor olabilir.
Kavramlar ve bağlantılar tartışılır, böylece işbirlikli öğrenme sağlanır.
4. Öğrenme
aracı: Novak’ın
ana amacı kavram haritalarının bir öğrenme aracı olarak kullanılmasıdır.
Yapılandırmacı öğrenme yeni bilginin eskilerine entegre edilmesini öngörür.
Kavramlar arasındaki ilişkilere dikkat çekilir. Deneyimlerle öğrenilen
kavramlar kavram haritaları ile şekillenir. Ayrıca öğrenciler en iyi düşünme
becerilerini burada geliştirecektir (Jonassen ve Grabowski, 1993).
5. Problem
çözme aracı: Eğitimdeki
problem çözme yollarından birisidir. Alternatif yollar kullanarak problem çözme
becerilerini yükseltir. Problem çözme, eğitimde genelde küçük gruplarda
başarılı olurken kalabalık gruplarda bu stratejinin kavram haritalarının içinde
kullanımı verimi arttıracaktır.
6. Değerlendirme aracı: Öğrenciler
bir sınavda kendi kavram haritalarını çıkarır veya boşlukları doldurur. Tek
başına uygulanmasındansa diğer değerlendirme araçlarıyla bir zenginlik içinde
sunulması faydalı olacaktır.
Kavram Haritalarını Değerlendirmek İçin
Kullanılabilecek Ölçütler
1.
Kavramların uygun şekilde nitelendirilmesi
·
Kavramlar, en fazla üç sözcükle
temsil edilmelidir.
·
Kavramlar genelden özele doğru,
hiyerarşik olarak sıralanmalıdır.
2. Bağlama sözcüklerinin uygun şekilde nitelendirilmesi
·
Haritada kavramlarla bağlantılar
arasındaki ayrım belirgin olmalıdır.
·
İki kavram arasındaki bağlantılar
anlamlı olmalıdır.
·
İlişkiyi doğru şekilde temsil
etmelidir.
3. Kavramların çapraz bağlanması
·
En iyi haritalar, kavramlar
arasındaki çapraz bağlantıları yeterli ölçüde gösterenlerdir.
·
Çapraz bağlantılar, öğrencinin,
birbirine bağlı çok sayıda düşünceyi bildiğini gösterir.
·
Çapraz bağlantılar, yaratıcılığı
ortaya çıkarır.
Kavram Haritasının Yararları
Kavram haritalama öğrenci tutumları üzerinde olumlu etkileri
bilinen bir öğrenme stratejisidir. Öğrenci harita üzerinde anahtar kavramla
ilgili bilgi, düşünce ve tutumları sınıflandırır ve aralarında ilişki kurar. Bu
nedenle kavram haritaları, eğitim öğretimde yaratıcılık, iletişim, öğrenme,
dinamik düşünme, problem çözme ve değerlendirme aracı olarak kullanılmıştır.
1. Bilgilerin zihinde daha kalıcı olmasını sağlar.
2.
Öğrenme
öncesinde öğrenciler konu ile ilgili kavramlarda hazır bulunuşluk seviyesinin
tespit edilmesinde kullanılabilir, bu amaçla düzenlenen kavram haritalarında
önceki bilgilerdeki yanlışlıkların giderilmesinde yardımcı olur. Bu sayede
öğretimin planlanmasında destekleyicidir.
3.
Öğrenciler
arasındaki öğrenme stratejilerinin ve bireysel farklılıkların ortaya
konulmasına olanak verir.
4.
Konu
hakkında önceden bilinenler ya da sonra öğrenilenlerin ortaya konulmasına
yardımcı olmaktadır.
5.
Öğrenilen
yanlış kavramların tespit edilmesinde kullanılabilir.
6.
Sınıfta
öğrencilerle bireysel haritalar yapılırken öğretmen gözlem yapar, sorular
sorar, tartışır ve öğrencilerin her bağlantı üzerinde ilişkilerini yazmaya
teşvik edecek önerilerde bulunur ve bu yolla öğrencilerin keşfetme aşamasını
destekler ve öğrencilerin yaratıcılıklarını kuvvetlendirir.
7.
Konunun özet
olarak ana hatlarını ortaya koyar. Çoklu bağlantılı kavramlar arası bilinenler
ve bağlantıların ayrıntılı olarak ortaya konulması sağlanabilir.
8.
Bireyler
arasında bir konunun, bilginin kavrayış düzeyi hakkında bilgi verdiği için
eğitim eksikliklerinin ortaya konulmasında ve akabinde eğitim kalitesinin
düzeltilmesinde kullanılabilir.
9.
Kavram
haritalarındaki mantıksız ve açıklanamayan bağlantılar öğrencilerde bulunan
disiplinsiz düşüncelerin ortaya çıkarmada etkilidir.
10. Bilgiyi görselleştirir, ilişkilendirir, sınıflandırır ve
somutlaştırır.
11. Yeni bir ünitenin, bölümün ya da konunun kapsamını tanıtma
amacıyla da kullanılabilir.
12. Kavramsal yanılgıların ortaya çıkarılmasında ve
öğrencilerin bilgiyi yapılandırmasında etkin olarak kullanılır. Öğrenmelerin
değerlendirilmesinde de kullanılması mümkündür.
*Kavram haritaları ayrıntı
içermez. Asıl amaç anlamlı öğrenmeyi gerçekleştirmektir
Kavram haritalarını oluşturmak için dört temel bileşene ihtiyaç
vardır: Bunlar; kavramlar, hiyerarşik yapı, ilişkiler ve çapraz bağlantılardır.
·
Kavramlar:
Kavram dünyadaki nesnelerin, biçimlerin, olgu, durum ve devinimlerin dildeki
anlatım buluşu ve dünyadaki nesnelerin ortak niteliklerine dayanan, dile özgü
bir genelleme, bir soyutlamadır. (Aksan, 1995: 475).
·
İlişkiler:
Kavramlar arası ilişkileri gösteren kelimelerdir. Bu kelimelere önerme adı da
verilir. Önermeler bağlantıların üzerine yazılırlar. Yani önermeler kavram ve
ilişkilerin cümleyle ifade edilmiş halidir; yeni anlamlar oluştururlar.
·
Hiyerarşik
Yapı: Kavramların, belli bir yapı içinde belli bir sıraya göre
dizilmesi işidir. Hiyerarşik düzen sayesinde öğrenciler kavramlar hakkında daha
çok bilgi sahibi olurlar. Çünkü kavramları belli bir düzen içerisinde topluca
görmektedirler.
·
Çapraz
Bağlantılar: Hiyerarşik düzendeki kutucukları birbirine bağlayan
önermelerdir. “Bağlantılar tek yönlü, çift yönlü ve yönsüz olabilirler.”
(Kabaca, 2002: Kavramlar, farklı bağlantılarla birbirlerine bağlanıp belli bir
düzen oluştururlar. Bu düzen de kavramların birbiriyle olan ilişkisini
gösterir.
Kavram Haritasının Ögeleri ve Çizimi
·
Öncelikle öğrencinin seviyesine uygun bir konu,
metin seçilmeli;
·
Konu, öğrencinin önceki bilgilerinin bir devamı
niteliğinde olmalı
·
Haritalanacak metin iyice okunmalı; metnin en
önemli düşüncesi, en genel kavramı veya teması ana kavram olarak seçilmeli
·
Daha sonra bu en önemli kavramla ilgili anahtar
kavramlar seçilmeli
·
Seçilen bu ana kavram ve anahtar kavramlar
listelenmeli
·
Her kavram haritada yalnızca bir kez yer almalı,
·
Kavramlarla ilgili açıklama ve ilkeler listede
yer almamalı
·
Ana kavramla ilgili diğer kavramlar belli bir
düzende sayfaya yerleştirilmeli
·
Aynı önem seviyesindeki kavramlar aynı
hiyerarşik düzeyde bulunmalı, aynı düzeyde bulunan kavramlar aynı renk ya da
şekilde olmalı
·
Kavramlar birbirlerinden kolay ayırt edilebilsin
diye ya kutu ya da yuvarlak içine alınmalı
·
Kavramlar listelendikten sonra kavramlarla
ilgili ilişki ve genellemeler yapılmalı
·
Haritada yer alan iki kavram arasındaki ilişki
gösterilmek isteniyorsa, iki kutu arasına çizgi çizilmeli. Çünkü ilişkinin
yönünü gösteren oklar çok önemlidir.
·
Çizilen bu çizginin üstüne listeden seçilecek
olan bir ilişki birkaç kelimeyle yazılmalı
·
İlişki ve önermeler kutulanmamalı; gerektirmelerle
ifade edilmeli
·
Her bir ilişki en az bir kavramı ilgilendiren
bir önerme olmalı
·
Haritaların değişik bölümlerinde çapraz
bağlantılar yer almalı
·
Bu bağlantılar harita içindeki kavramların nasıl
sentezlendiğini göstermeli
·
Haritaya güçlü bir temeli olan baslık seçilmeli;
ayrıca bu baslık öğrencilerin önceki bildiklerini harekete geçirmeli
·
içinde çok kavram ve önermelerin olduğu bir
harita öğrencilere fayda vermeyeceği için haritalar basit olmalı
·
Haritalama isi bittikten sonra ufak bir paragrafla
çizilen harita özetlenmelidir.
Kavram Haritası Türleri
1.
Hiyerarşik Kavrma Haritaları
2.
Hiyerarşik Olmayan Kavram Haritaları
3.
Zincir Kavram Haritaları
Hiyerarşik Kavram Haritaları
1. Konuyla ilgili
kavramların listesi genelden özele doğru hiyerarşik bir yapı içerisinde
oluşturulur.
2. Bu kavramlar
listesinde en genel veya en kapsamlı kavram (merkez kavram) sayfanın en üstüne
yazılır.
3. Konuyla ilgili daha
özel olan ve merkez kavramı tanımlayan bağımlı kavramlar sayfanın daha alt
kısımlarına aşamalı olarak yerleştirilir.
4. Kavramların, haritadaki diğer elemanlardan
kolayca ayırt edilebilmesi için, daireler veya kutular içerisine alınması
gerekir.
5. Haritayı oluştururken
kavramların hiyerarşik olarak düzenlenmesi gerekir. Yaklaşık olarak aynı öneme
ve kapsama sahip kavramlar aynı hiyerarşide (seviyede) bulunmalıdır.
6. Kavramları birbirleri
ile ilişkilendirmek için çizgiler kullanılır. Bu çizgilerin üzerine kavramlar
arasındaki ilişkiyi anlamlı birer önerme haline getirecek bağlantı kelimeleri
veya ekleri yazılır. Bu bağlantı kelimeleri veya eklerine “olabilir”, “sağlar”,
“içerir”, “-dir”, “çeşididir”, “vardır” ve “-den oluşur” örnek verilebilir.
7. Kavram örnekleri
haritanın alt kısmında ilgili kavramlarla ilişkilendirilir. Ancak bu örnekler,
haritada kolayca ayırt edilebilmesi için daireler veya kutular içerisine
alınmamalıdır.
8. Haritanın farklı
kısımlarındaki kavramlar arası ilişkileri göstermek için, bağlantı kelimeleri
veya ekleri yardımı ile çapraz bağlantılar kurulur.
Hiyerarşik Olmayan Kavram Haritaları
1. En genel veya en
kapsamlı kavram (merkez kavram) sayfanın ortasına yazılır.
2. Daha az kapsamlı
kavramlar, çizgiler ve oklarla merkez kavrama bağlanır.
3. Özel kavramları
içeren alt kategoriler, üst kategorilerle ilişkilendirilir.
4. Kavramlar daireler veya kutular içerisine alınıp, kavramlar
arası ilişkiler bağlantı kelimeleri veya ekleri ile anlamlı birer önerme haline
getirilir.
5. Örnekler ilgili
kavramlarla ilişkilendirilir. Ancak bu örnekler daireler veya kutular içerisine
alınmamalıdır.
6. Haritanın farklı kısımlarındaki kavramlar arası ilişkileri
göstermek için çapraz bağlantılar kurulur.
Zincir Kavram Haritaları
Ardışık
veya sırasal olarak da adlandırılan zincir kavram haritaları yukarıdan aşağıya
doğru birbirini takip eden kavramların bağlantı kelimeleri veya ekleri ile
ilişkilendirilmesi sonucu oluşturulur. Bununla birlikte, öğretmenler bu tür bir
kavram haritası hazırlamış olan öğrencinin, konuyla ilgili kavramları anlamada
veya kavram haritası tekniğinin doğası hakkında bazı sorunlara sahip olduğu
sonucuna varabilirler.
KAYNAKÇA
Yüzüncü
Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. Aralık 2007. Cilt:IV, Sayı:II,
21-48 Ahmet KILIÇ
Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi Yıl:2002 (1) Sayı:11 Doc. Dr. Fatma ŞAHİN
Marmara
coğrafya dergisi sayı: 8, temmuz- 2003 İstanbul Yard. Doç. Dr. Halil İbrahim Taş
YÖK/ Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi
Hizmet Öncesi öğretmen eğitimi Ankara Türkiye
http://oguzcetin.gen.tr/kavram-aglari-ve-kavram-haritalari.html#comments
Yorumlar
Yorum Gönder